Gry komputerowe i ich wpływ na dzieci
Obecnie jednym z najczęstszych sposobów spędzenia wolnego czasu przez najmłodszych są gry komputerowe. Wirtualny świat pochłania dzieci, kiedy to powinny poznawać swoje emocje, a także uczyć się umiejętności interpersonalnych. Jest to niewątpliwie eksperyment społeczny, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak tego rodzaju izolacja wpłynie na przyszłe pokolenie.
Warto wspomnieć, iż gry komputerowe mogą wzbudzają agresję, dziecko traci kontakt z rzeczywistością, uzależnia się od świata wirtualnego. Jest to dla niego inna przestrzeń, w której nie ma ograniczeń, może być i robić to co chce. Dlatego tak ważna jest tutaj rola rodzica, opiekuna ale i przewodnika, który powinien wyznaczać dziecku granice korzystania z komputera.
Najbardziej popularne gry wśród dzieci, wszystkie zawierają elementy brutalności:
- Minecraft
- Polanie
- GTA
- Earth 2150
- Dead Space
- Fortnite
- Call of Duty
- Overwatch
- Leauge of Legends
- Wiedźmin
- Need for Speed
- Assassin
- Red Dead Redemption
- Wikingowie
- The Forest
- Counter Strike: Global Offensive
- Among Us
Brutalność i agresja
Niestety wiele gier może wyzwalać agresję u dzieci. Gracz ma za zadanie zabijać, bić, czy okradać innych uczestników rozgrywki. Śmierć to zabawa, bohater ma wiele żyć, odradza się, regeneruje, później gotowy jest do dalszej „zabawy”. Wielu ekspertów krytykuje brutalność, jaką można dostrzec w grach komputerowych. Są to gry, w które w dużej mierze grają bardzo młodzi ludzie, których osobowość i system wartości nie został w pełni ukształtowany.
Producenci gier korzystają z nieświadomości i niewinności dziecięcej. Wypuszczają coraz to nowsze gry, czym bardziej efektowne i brutalne, tym bardziej popularne.
Jak gra może wpłynąć na umysł dziecka?
Większość popularnych gier dla dzieci zawiera elementy brutalności i agresji. Mogą one wywoływać niepożądane zmiany w umyśle młodych ludzi, wzmagać nerwowość , przyczyniać się do alienacji jednostki.
W młodym wieku umysł jest niezwykle podatny na zewnętrzne bodźce. W tym czasie dziecko powinno uczyć się miłości i szacunku do drugiego człowieka, a także tego jak radzić sobie z własnymi emocjami.
Szkodliwość gry
Niestety nadmierne i nieświadome korzystanie z gier komputerowych bardzo negatywnie wpływa na dzieci.
Mają one zaburzone postrzeganie rzeczywistości i samego siebie. Śmierć, rozbój i niszczenie stają się rozrywką. Agresja i okrutność są nagradzane.
Dodatkowo anonimowość w sieci potęguje nienawiść względem drugiego człowieka. Dziecko nie doświadcza konsekwencji swojego postępowania, nie ma narzuconych granic dobrego smaku. Toteż częstym zjawiskiem jest wyzywanie się nawzajem przez młodocianych graczy.
Programowanie rzeczywistości w grach
Producenci gier mają możliwość narzucania graczom pewnej rzeczywistości, którzy nie zdają sobie z tego sprawy. Długotrwała ekspozycja gry wpływa na umysł i percepcje świata rzeczywistego gracza.
Gry narzucają schematy myślowe, ludzie tracą podstawowe wartości na rzecz wirtualnej rzeczywistości
Zysk producentów
Gry popularne szczególnie wśród dzieci są często bezpłatne. Gracz może szybko uzależnić się od nich. Dopiero dodatkowe czynności, uprzyjemniające grę, są płatne. Dziecko chce korzystać z proponowanych rozszerzeń, dlatego często, bez wiedzy rodzica, wydaje pieniądze na ulepszenia, dodatki do gier.
Niewinność i nieświadomość najmłodszych jest wykorzystywana przez przemysłowców